Skip to main content

Geluk bij ongeluk
De afgelopen weken ben ik bezig geweest met de productie van de diorama’s die in Porto geĆ«xposeerd zullen worden. Dit is tevens het eerste sculptuur voor de installatie waar ik aan werk voor Playgrounds Next. Helaas hoorde ik afgelopen vrijdag dat de expositie is verzet naar augustus-september. Jammer, maar anderzijds is er nu minder druk en kan ik de diorama’s eerst exposeren in de Tac in Eindhoven half juni. Daarnaast heb ik nu meer tijd om de expositie in Portugal voor te bereiden op het gebied van promotie, uitnodigingen en een goed persbericht/expositie tekst. Daarnaast loopt het onderzoek naar de mogelijkheden van AR verder. Op 11 mei spreek ik hierover met Oskar in Breda.

Driehoeken, driehoeken, driehoeken
Ik gebruik voor deze sculptuur een nieuwe ontwerp methode. Eerder deed ik alles analoog en had ik nauwelijks de mogelijkheid ontwerpen aan te passen, dus het werk ontstond tijdens het handwerk proces. Nu maak ik eerst 3d modellen in Cinema 4d, die ik daarna analoog uitvoer. Mijn ontwerpen worden hierdoor complexer. De sculptuur waar ik nu aan werk had ik nooit kunnen maken zonder eerst een digitaal model te maken. Bij de uitvoering van de modellen heb ik hulp van mijn stagiaire Sixtine.

Dit zijn een aantal renders van de diorama’s.

dioramasgeheelvoorkantdioramasachterkantdioramasdetaildioramas01

In deze renders zitten een aantal huisjes en objecten, deze heb ik er enkel ingezet als referentie voor de schaal. Uiteindelijk worden er in de diorama’s architectonische modellen geplaatst die ik uit balsa hout ga maken.

Om de digitale modellen te transformeren naar fysieke sculpturen hebben we inmiddels een hele techniek ontwikkelt waarbij we verschillende programma’s gebruiken. Hieronder een omschrijving van onze workflow met wat foto’s van het proces.
Eerst maken we een uitslag van een 3d model in Pepakura. Deze uitslag snijdt de plotter uit stevig papier. Daarna maken van de negatief van de vorm een grid, we moeten namelijk het gips gieten in de negatieve mal. Dit grid maken we in Slicer for Fusion 360. Vervolgens kunnen we de onderdelen laten tekenen door de plotter. De bouwtekening lijmen we daarna op karton waarna we de stukken met de hand uitsnijden en we de puzzelstukken in elkaar kunnen zetten zodat we een grid hebben. Als deze techniek blijkt te werken, dan kunnen de kartonnen grids ook laten lasersnijden, dat scheelt weer een hoop tijd.

Daarna gieten we gips over de papieren mal. Het gips dat we gebruiken heet Calcast, het droogt zeer snel en wordt zeer hard. Het wordt ook door tandartsen gebruikt om modellen te maken. Om een heel landschap te kunnen gieten moeten we een kist bouwen waar het grid en de papieren mal exact in passen. Deze hebben we na het weekend, dus dan kunnen we het eerste landschap uit gips maken. We hebben eerst uit plastic geprobeerd mallen te maken, waar we toen achter kwamen is dat het gips de eigenschappen van de mal overneemt. Een afgietsel van een plastic mal glimt bijvoorbeeld meer. Het belangrijkste verschil met een papieren mal is dat de papieren mal strakkere hoeken geeft en een mat oppervlak. Echter moeten we nadat het gips is gedroogd meer moeite doen om het papier van het gips te lossen.

Hieronder een aantal test van een doorgang uit de bovenste diorama.

De oppervlakken, gangen en grotten worden van gips, de laag “aarde” onder en rondom de oppervlakken, gangen en grotten gaan we maken van twee componenten polyurethaan schuim, ook wel pur schuim. Dit maak je aan en giet je daarna in de vorm. Zo zijn de gipsen modellen beschermd zitten ze vast in de diorama’s. Dit wordt nog wel een onderdeel dat we eerst goed moeten testen. Ik wil dit laag voor laag rond de gipsen structuren gieten en experimenteren met het toevoegen van pigment, waardoor verschillende lagen van de aarde ontstaan.

Tot zover deze technische update. Op het gebied van het concept zijn er ook veel ontwikkelingen, die zal ik binnenkort delen.

admin

Author admin

More posts by admin

Leave a Reply